Miljøpolicy
Innsamling, sortering og resirkulering av avfall er en nøkkelfaktor i overgangen til den sirkulære økonomien. Våre kjerneaktiviteter bidrar til å redusere bruken av ikke fornyelsesbare ressurser, reduser klimautslipp samt sikrer sikker og forskriftsmessig håndtering av miljøgifter i form av farlig avfall. Østbø skal jobbe kontinuerlig med å forbedre egne miljøprestasjoner og egen påvirkning på miljøet. Vi skal:
- Bidra til økt sorteringsgrad og materialgjenvinning
- Kontinuerlig arbeide mot en mer energieffektiv drift av virksomheten
- Bistå våre kunder slik at de kan redusere sine miljøulemper gjennom gode løsninger og riktig håndtering av avfallet
- Aktivt følge utviklingen og være åpne for miljøtekniske nyvinninger
- Være sertifisert i henhold til NS-EN ISO 14001
- Bruke vår miljøkunnskap til å oppnå rasjonell drift til det beste for miljøet
Kvalitetspolicy
Ved å sette kundene i sentrum og alltid etterstrebe å møte eller overtreffe deres behov og forventninger skal Østbø være en fortrukken leverandør av miljø- og gjenvinningstjenester. Kvalitetsarbeidet skal bidra til å gi gode kundeopplevelser og trygghet om at avfallet vi samler inn håndteres iht. beste praksis på en sikker og trygg måte. Vi skal:
- Skape gode kundeopplevelser gjennom å være pålitelig, leveringsdyktig og serviceinnstilte
- Arbeide systematisk og basere beslutninger på fakta
- Arbeide med kontinuerlig forbedring innen alle våre virksomhetsområder
- Utvikle faglig dyktighet og kompetanse gjennom opplæring og kompetanseheving
- Oppfylle krav og forventninger fra myndigheter, eiere og andre interessenter
- Være sertifisert i henhold til NS-EN ISO 9001 og være akkreditert i henhold til relevante standarder
HMS politikk
Vårt overordnede mål er å drive virksomheten med null skader. Dette skal oppnås gjennom god styring av risiko, systematisk arbeid med å forebygge skader og med å ha engasjerte ansatte.
- Følge lover, forskrifter og etiske retningslinjer
- HMS er det viktigste interne arbeidsområdet
- Ingen operasjon har prioritet foran sikkerhet
- Risiko skal styres for å forebygge tap og skape verdier
- Vi skal skape tillit hos våre kunder og trygghet og trivsel hos våre ansatte
- HMS er et linjeansvar i hele organisasjonen
- Sammen med våre ansatte, kunder og leverandører skal vi kontinuerlig forbedre vår praksis og rutiner innen HMS og miljøstyring.
Overordnet HMS-mål
- Vi skal ikke ha ulykker eller skader relatert til arbeidet
- Vi skal arbeide forebyggende for å unngå sykefravær og skader
- Vi skal alle bidra til å skape en arbeidsplass som inkluderer alle og hvor ansatte trives
- Vi skal til enhver tid arbeide med fokus på å ivareta HMS i alle deler av virksomheten gjennom aktivt bruk av internknotrollsystemet
Vi innehar også en rekke sertifikater:
- ISO 9001:2000
- ISO 14001:2004
- Miljøfyrtårn
- Achilles – Sertifiseringsorgan for olje og gassvirksomhet
- Sellihca – Sertifiseringsorgan for kraftbransjen
- Startbank – Sertifiseringsorgan for bygg og anleggsbransjen
- TransQ – Sertifiseringsorgan for transportbransje