Vår miljø og kvalitetspolitikk

I vår kvalitet- og miljøpolitikk har vi definert en rekke områder som skal bidra til å sikre deg som kunde tilstrekkelig kvalitet. Vi skal samtidig være en miljøvennlig bedrift ved å redusere miljøbelastningen så mye som mulig innenfor definerte krav

Miljøvennlig bedrift

Miljøpolicy

Innsamling, sortering og resirkulering av avfall er en nøkkelfaktor i overgangen til den sirkulære økonomien. Våre kjerneaktiviteter bidrar til å redusere bruken av ikke fornyelsesbare ressurser, reduser klimautslipp samt sikrer sikker og forskriftsmessig håndtering av miljøgifter i form av farlig avfall. Østbø skal jobbe kontinuerlig med å forbedre egne miljøprestasjoner og egen påvirkning på miljøet. Vi skal:

  • Bidra til økt sorteringsgrad og materialgjenvinning
  • Kontinuerlig arbeide mot en mer energieffektiv drift av virksomheten
  • Bistå våre kunder slik at de kan redusere sine miljøulemper gjennom gode løsninger og riktig håndtering av avfallet
  • Aktivt følge utviklingen og være åpne for miljøtekniske nyvinninger
  • Være sertifisert i henhold til NS-EN ISO 14001
  • Bruke vår miljøkunnskap til å oppnå rasjonell drift til det beste for miljøet

Kvalitetspolicy

Ved å sette kundene i sentrum og alltid etterstrebe å møte eller overtreffe deres behov og forventninger skal Østbø være en fortrukken leverandør av miljø- og gjenvinningstjenester. Kvalitetsarbeidet skal bidra til å gi gode kundeopplevelser og trygghet om at avfallet vi samler inn håndteres iht. beste praksis på en sikker og trygg måte. Vi skal:

  • Skape gode kundeopplevelser gjennom å være pålitelig, leveringsdyktig og serviceinnstilte
  • Arbeide systematisk og basere beslutninger på fakta
  • Arbeide med kontinuerlig forbedring innen alle våre virksomhetsområder
  • Utvikle faglig dyktighet og kompetanse gjennom opplæring og kompetanseheving
  • Oppfylle krav og forventninger fra myndigheter, eiere og andre interessenter
  • Være sertifisert i henhold til NS-EN ISO 9001 og være akkreditert i henhold til relevante standarder

HMS politikk

Vårt overordnede mål er å drive virksomheten med null skader. Dette skal oppnås gjennom god styring av risiko, systematisk arbeid med å forebygge skader og med å ha engasjerte ansatte.

  • Følge lover, forskrifter og etiske retningslinjer
  • HMS er det viktigste interne arbeidsområdet
  • Ingen operasjon har prioritet foran sikkerhet
  • Risiko skal styres for å forebygge tap og skape verdier
  • Vi skal skape tillit hos våre kunder og trygghet og trivsel hos våre ansatte
  • HMS er et linjeansvar i hele organisasjonen
  • Sammen med våre ansatte, kunder og leverandører skal vi kontinuerlig forbedre vår praksis og rutiner innen HMS og miljøstyring.

Overordnet HMS-mål

  • Vi skal ikke ha ulykker eller skader relatert til arbeidet
  • Vi skal arbeide forebyggende for å unngå sykefravær og skader
  • Vi skal alle bidra til å skape en arbeidsplass som inkluderer alle og hvor ansatte trives
  • Vi skal til enhver tid arbeide med fokus på å ivareta HMS i alle deler av virksomheten gjennom aktivt bruk av internknotrollsystemet

Vi innehar også en rekke sertifikater:

  • ISO 9001:2000
  • ISO 14001:2004
  • Miljøfyrtårn
  • Achilles – Sertifiseringsorgan for olje og gassvirksomhet
  • Sellihca – Sertifiseringsorgan for kraftbransjen
  • Startbank – Sertifiseringsorgan for bygg og anleggsbransjen
  • TransQ – Sertifiseringsorgan for transportbransje

Relaterte artikler